top of page
חיפוש

תעשייה 4.0 (חלק א׳)- העתיד של היום שיפור הרווח המוצר והשירות דרך הטכנולוגיה.

מאמר זה (חלק א׳) מוצג מה זו תעשייה 4.0

במאמר הבא (חלק ב׳) אציג את למה כדאי לאמץ את תעשייה 4.0

איציק לב – מאי 2020

מה זו תעשייה 4.0 (INDUSTRY 4.0) או בשמה המלא המהפכה התעשייתית הרביעית?

היא תפיסה ארגונית לניהול מפעל חכם תוך התבססות על יכולות תקשורת וממשקים בין מכונות, מערכות בקרה ניהול ושליטה, במפעל, בשרשרת האספקה, אחזקה ועוד.

כדי להבין את המשמעות של המהפכה התעשייתית הנוכחית אציג את ההתפתחות המהפכות התעשייתיות הקודמות שמצביעות על הכיוון שהמהפכה התעשייתית הרביעית מכוונת עליו (שקף 1):


שקף 1


המהפכה התעשייתית הראשונה, התרחשה בשנת 1784:

המהפכה התעשייתית הזו אפשרה הקמת בתי מלאכה שהתבססו על ייצור מכני, וידני כאשר הכוח המניע את התעשייה היו כוח המים והקיטור. הנול המכני הראשון שהומצא באנגליה בשנה זו מציין את תחילת התקופה. מיכון הייצור, מעבר מעבודת כפיים לייצור בעזרת מכונות - הבסיס של התעשייה המודרנית.

המהפכה התעשייתית השנייה התרחשה בשנת 1870:

רתימת החשמל הכוח המניע לייצור, וכן שימוש בחגורת המסוע בתעשייה, שהומצאה בתקופה זו. המהפכה התעשייתית השנייה איפשרה הקמת מפעלים המסוגלים לייצר בקצב גבוה בהשוואה לייצור הידני, זו בעצם תחילת הייצור ההמוני, העלאת התפוקות והתפתחות תורת הייצור וניהול במפעל תעשייתי. (לדוגמה התפתחות תעשיית הרכב)

המהפכה התעשייתית השלישית, התרחשה בשנת 1970:

בשנת 1969 הומצא הבקר המתוכנת הראשון. הוכנסה אוטומציה למפעלים, שאפשרה פעילות ייצור אוטומטית, מדויקת, חסכונית במשאבים. המחשב חדר לתעשייה. מאוחר יותר תוכנות ידידותית וחכמות נכנסו יותר ויותר לתעשייה.

תורות ניהול מתקדמות נכנסו, לקראת המאה ה 21 תקופת התפתחות הסטארטאפים/ טכנולוגיות מתקדמות כמו העברת נתונים בקצב גבוהה, התפתחות האינטרנט.

המהפכה התעשייתית הרביעית מהעשור השני של המאה עשרים ואחת:

אנו נמצאים בליבה של מהפכה זו.

המושג הומצא בשנת 2011 , בפרויקט אסטרטגיית ההיי-טק של ממשלת גרמניה -המקדם את מחשוב הייצור. התפיסה שכל מרכיבי המפעל יהיו מחוברים ביניהם, וידברו זה עם זה.

התועלת בקרה וניהול בזמן אמיתי, מהירות תגובה, דיוק והעלאת תפוקות.

אבל בעצם תפיסת תעשייה 4.0 משיגה הרבה יותר: רמת איסוף הנתונים, עיבודם, חיזוי ואופטימיזציה, גורמים להתייעלות מהותית . בשקף 2 - ניתן לראות את ההבדל המהותי בין תעשייה 3.0 לתעשייה 4.0.

שקף 2


בתעשייה- חיבור קווי הייצור והבקרים למערכת דיווח ושליטה בזמן אמת. קבלת נתונים אמינים ומדויקים, קבלת החלטות על ידי אינטליגנציה מלאכותית, תגובה מהירה לכיוון והפעלת הקו. חיזוי תקלות ומניעתן. במפעלים שהכניסו או שידרגו מערכות כאילו הושגו שיפורי ביצועים של עשרות אחוזים. מערכות אילו לרוב מחזירות את השקעתן בחודשים ספורים.

לדוגמא: מכונית אוטונומית שלא ישתלטו אליה מרחוק. ברור היום שהמכונית האוטונומית תוכל לנוע בבטחה רק אם תהיה מחוברת למרכיבים שונים לאורך הדרך, מצלמות, מכוניות אחרות.

התפוקות בארץ נמוכות בכ- 22% לעומת מפעלים דומים באירופה.

תעשייה 4.0 יכולה לצמצם את הפער הנ״ל, וליצור יתרון תחרותי.


המהפכה מיועדת להוביל ל"מפעל החכם", בו ניתן יהיה לקבל מידע רלוונטי לגבי שרשרת האספקה, נתוני זמן אמת על הייצור והמשאבים, יאפשר גמישות בהחלטות ביחס לקווי הייצור. המפעל החכם יוכל להימדד במדדי איכות, יוכל לשנות את ייעודו במהירות, ולהכיל חידושים בקווי הייצור בהתאם לדרישות השוק העולמי והצרכני. שילוב בין רובוטיקה לאוטומציה. שימוש בכמויות מידע גדולות הנאספות מהמערכות ומעובדות בזמן אמת.

ליווי ממוקד להטמעה של תעשייה 4.0.

גיבוש תוכנית עבודה, בדיקת כדאיות, עזרה בבחירת הטכנולוגיה ושיטות העבודה.

החזר מהיר על השקעה, שיפור של עשרות אחוזים בביצועי החברה.

צוות המומחים שלנו מגוון ועתירי ניסיון בהובלת שינויים.

אנחנו מגיעים מרקעים שונים ויחד מביאים שנות ניסיון רבות בניהול של חברות שונות וייעוץ לחברות ומנכ"לים.

אנו מובילים תהליכי שיפור בחברות ועסקים.

השיטה הייחודית בה אנו עובדים יוצרת כלים להמשך שיפור והתחדשות העסק בטווח הארוך, גם זמן רב אחרי שהעבודה המשותפת מסתיימת.

פרויקט מוצלח שלנו הוא פרויקט שהשיג את המטרות שהוצבו לו, ויצר תשתית להמשך השיפור באופן עצמאי.

על כותב המאמר:

איציק לב, מהנדס מכונות רובוטיקה ובקרה תואר ראשון ושני, ומנהל עסקים. ב- 30 שנה אחרונות כיהנתי במגוון תפקידים בתעשייה וב- 17 שנים אחרונות כמנכ״ל של חברות בארץ ובעולם. ב-5 השנים האחרונות מייעץ לחברות בתחום תעשייה 4.0 התייעלות ושיפורים.




73 צפיות0 תגובות
bottom of page